Sunday, April 24, 2011

Suara dari Ladang Gadong, Morib, Banting

Gambar hiasan: Suara meminta tolong kedengaran di Ladang Gadong

Ini cerita yang aku terbaca dari sumber blogger yang belum tentu kesahihannya cerita. Ia dikatakan datangnya dari sebuah warong kopi di Banting. Suatu malam sipencerita melintasi laluan berhampiran Ladang Gadong untuk pulang kerumahnya Kg Batu Laut Tanjung Sepat. Malam itu malam jummat (Biasanya! kalau cerita seram mesti nak kata malam jumaat!). waktu melintasi kawasan tersebut pada jam 12 malam. Penceritaan diwarong kopi yang dipenuhi dengan pelanggan waktu sarapan pagi antara jam 10.30 - 11.30 pagi.

Oleh kerana hebatnya aksi dan gaya sipencerita sampai ada yang terlopong mendengarkan penghayatan sipencerita tersebut diwarong kopi tersebut.

Sipencerita mengatakan dia terdengar dikesunyian malam ketika melintasi Ladang Gadong itu, terasa kenderaannya diperlahankan secara tiba-tiba, sedangkan dia berkeinginan untuk memecut laju ketika melintasi kawasan itu. Suasana mendung dan hujan renyai mulai turun. dia seolah-olah melihat ada cahaya berkelip-kelip dicelah-celah rimbunan pepohon kelapa sawit Ladang Gadong.

Tiba-tiba Sipencerita terdengar suara dalam kesayupan.
"Tolooooongggggggg........... Tooooloooongggggg......."
Suara orang meminta tolong antara dengar dengan tidak. Meminta belas kasihan, meminta pertolongan.

Sambungnya lagi. "Tooolooonggg..... ! carikan tangan akuu...., carikan kaki akuuuu.....!"
Suara itu berulang-ulang beberapa kali sehinggalah bulu romanya menegak seluruhnya dan kemudian dia memecut laju memacu kenderaannya untuk terus pulang kerumahnya.

AMARAN SPEKULASI :

Awas yer.... Ini adalah cerita yang diceritakan oleh sipencerita, Kebenarannya adalah diragui. Kita sebagai umat Islam jangan sesekali cepat percaya dengan kisah-kisah pendongengan seumpama ini. Apa yang harus kita perakui adalah kebesaran dan kekuasaan Allah SWT semata-mata. Tiada lain selainnya yang maha Besar dan Maha Berkuasa. Dia yang kita sembah, tiada selainnya. Ungkapkan lah zikir, Fatihah, Yasin dan ayat-ayat al-Quran untuk dihadiahkan kepada roh-roh mangsa dan doakan kesejahteraannya, doakan keampuan Allah terhadapnya. Muga-muga aman rohnya, mendapat rahmat Allah SWT.

Kepada yang hendak bercerita, itu adalah hak individu, cuma kita yang mendengar sebarang cerita-cerita seumpama ini jangan tergoda oleh kehebatan aksi-aksi dan gaya persembahan ceritanya, dibimbangi ia boleh memesongkan akidah kita sebagai umat Islam.

Segala apa yang berlaku di Ladang Gadong adalah ketentuan Allah SWT yang pastinya memberikan suatu kebaikan kepada kita semua kerana sesuatu kejadian yang didatangkan oleh Allah pasti tersembunyi akan hikmah kebaikannya . Maka itu apabila kita mendengar dongengan seumpama ini, senyumlah sahaja dan kemudian beristiqfar, berzikir dan bacakan ayat-ayat al-Quran dengan segera sebagai pendinding godaan syaitan.

Doa Pendinding Diri - Ruqyah Jibril

Maksudnya : Aku berlindung dengan wajah Allah yang Maha Mulia dan dengan Kalimat-Kalimat Allah yang Sempurna yang tidak ada “melampauinya” segala kebaikan mahupun keburukan dari kejahatan apa yang masuk ke dalam bumi dan apa yang keluar darinya dan dari kejahatan apa yang turun dari langit dan apa yang naik kepadanya. Dan dari kejahatan fitnah di malam dan siang hari dan dari kejahatan jalan-jalan dimalam dan siang hari, kecuali suatu jalan yang dilalui dengan kebaikan, wahai yang Maha Penyayang.

(Ta’awudz (doa perlindungan) diatas diajarkan oleh Malaikat Jibril a.s kepada Rasulullah SAW ketika malam Isra’ dan Mikraj. Ketika itu Nabi SAW dihadang oleh jin ifrit yang diutus oleh iblis yang membawa obor untuk membakar Nabi Muhammad SAW. Lalu Rasulullah membaca doa perlindungan tersebut sehingga ifrit tersebut kalah menyingkir (H.R Iman Al-Bukhari)

Kegunaan: Boleh amalkan untuk tujuan pendinding diri. Lebih lengkap jika digabungkan bersama selawat sifa’ dan ayat Jabalin. (Nanti saya usahakan kedua-duanya)


Sumber: ms.shvoong & islam2u.net

0 comments:

Post a Comment

Anda mungkin juga meminati:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...